Błonnik, a odchudzanie. Efekty natury w utracie wagi.

Błonnik, a odchudzanie. Efekty natury w utracie wagi.
5 (100%) 1 vote

Błonnik nie od dzisiaj jest polecany jako bardzo skuteczne i naturalne wsparcie przy odchudzaniu. Na pewno sami, jeśli myśleliście o zgubieniu zbędnych kilogramów, nie raz słyszeliście porady związane z przyjmowaniem błonnika, który znaleźć można w wielu suplementach diety. Zanim jednak zaczniemy wspomagać się tym naturalnym składnikiem, warto dowiedzieć się dlaczego jest on pomocny przy odchudzaniu, jaki rodzaj błonnika wybierać, a do tego w czym może być on jeszcze skuteczny.

Uczucie sytości, czyli największa zaleta błonnika dla odchudzania

Ziarna błonnika

Błonnik, naturalnie występujący w roślinach, może przybierać tak naprawdę dwie postacie, oczywiście patrząc pod kątem naszego układu pokarmowego. Błonnik może być więc nierozpuszczalny przez nasze kwasy żołądkowe, i wtedy przemierza on cały układ pokarmowy w prawie niezmienionej formie, ale może być tez rozpuszczalny, a w zasadzie częściowo rozpuszczalny, osiadając na ścianach żołądka w formie żelu. Każdy z rodzajów błonnika posiada jednak pewne cechy wspólne, do których zalicza się:

  • zdolność do wchłaniania wody i pęcznienia w żołądku
  • oczyszczanie układu pokarmowego
  • wchłanianie toksyn i różnych groźnych związków z organizmie
  • regulowanie metabolizmu oraz wypróżniania się

Niewątpliwie w przypadku odchudzania najważniejsze jest jednak wspominane uczucie sytości, ale także i regulacja metabolizmu. Błonnik znajdujący się w codziennej diecie będzie chłonął w żołądku wodę i wypełniał go, przez co nawet zjadając mniej nie będziemy mieli uczucia głodu. Dodatkowo błonnik bierze udział w regulacji naszego metabolizmu, co z całą pewnością także przyczyni się do bardziej intensywnego odchudzania.

Nadmiar może przynieść negatywne efekty

We wszystkim jednak zawsze ważny jest pewnego rodzaju umiar. Nadmierna ilość błonnika może przynieść przeciwne efekty niż sobie zakładaliśmy. Przyjmując go za dużo możemy mieć chociażby kłopoty z nadmiernym wypróżnianiem się, może pojawić się biegunka, a wraz z nią niebezpieczne odwodnienie. Do tego dochodzą bóle brzucha, ciągłe uczucie głodu, przez maksymalne czyszczenie układu pokarmowego, i wzdęcia oraz gazy.

Zwiększaj dawkę stopniowo, ale nie przekraczaj dziennych norm

Aby tego uniknąć należy przede wszystkim zweryfikować swoją dietę. Jeśli do tej pory nie jedliście zbyt wielu produktów naturalnie bogatych w błonnik, to należy jego dawki z suplementu dozować stopniowo. Zalecana dawka błonnika to około 30g dziennie, którą warto podzielić na 3 porcje brane w różnych porach dnia.

Nagłe podanie takiej ilości błonnika, jeśli wcześniej nie mieliśmy z nim dużej styczności, doprowadzi do opisanych wcześniej efektów ubocznych. Wtedy błonnik warto przyjmować początkowo w bardzo małych ilościach, aby na przestrzeni paru tygodni zwiększać dawkę i dojść do tej zalecanej, dziennej dawki.

Błonnik korzystnie wpływa na cały nasz organizm

Błonnik jest więc bardzo pomocny w procesie odchudzania, ale przyjmując go regularnie zadbamy tak naprawdę o ogólny, bardzo dobry stan swojego zdrowia. Kiedy zaczniesz kurację błonnikiem możesz liczyć dodatkowo na:

  • ustąpienie regularnych zaparć
  • zmniejszenie się poziomu cholesterolu
  • unormowanie poziomu cukru we krwi, gdyż błonnik rozpuszczalny blokuje wchłaniane węglowodanów
  • ograniczenie ryzyka chorób serca
  • częściowa ochrona przed rakiem jelita grubego

Kiedy kupujesz suplementy z błonnikiem (np. Fibre Select) pamiętaj, że najlepiej aby w jego składzie znajdował się zarówno błonnik rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny.

Wasze opinie:

  1. jest tutaj ktoś kto faktycznie sprawdził efektywność działania błonnika jeśli chodzi o odchudzanie? Ja już jestem załamana bo próbuję różnych diet, a efekty są po prostu beznadziejne!

    Odpowiedz
  2. Ej, jak sprawdzić czy nie ma się uczulenia na błonnik? Znacie jakieś domowe sposoby czy tylko wizyta u lekarza?

    Odpowiedz
  3. Coś w tym jest, skoro wypełnia bebechy to pewnie nie ma poczucia głodu, ale co z energią? Stosował ktoś dłużej do odchudzania? Jak to wygląda w praktyce?

    Odpowiedz
  4. Szukam jakiegoś porządnego suplementu diety z dobrym błonnikiem w składzie. Możecie coś doradzić??? Dzięki za pomoc z góry!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz